معرفی انواع دستکش پزشکی

 دستکش پزشکی ، نوعی تجهیزات پزشکی حفاظت شخصی (PPE) ، یکی از اولین خطوط دفاعی در حفاظت از کارگران در برابر آسیب و سایر خطرات جدی سلامتی است.


با ادامه وضعیت ویروس کرونا در سال 2019 ، تقاضای زیادی برای تجهیزات حفاظت شخصی از جمله دستکش وجود دارد. در نتیجه ، تهیه دستکش هایی که در حال حاضر از آنها استفاده می کنید دشوار است و ممکن است لازم باشد دستکش های دیگری را که می تواند نیازهای شما را برآورده کند ، شناسایی کنید.

دستکش در صنایع مختلف برای کاربردهای مختلف استفاده می شود. برای انتخاب بهترین و ایمن ترین دستکش ، باید چندین عامل را در نظر بگیرید تا مشخص کنید که مواد دستکش در تأسیسات شما مثر است.
درک این نکته مهم است که انواع مختلفی از دستکش ها وجود دارد و ممکن است همه آنها در کاربردهای خاص محافظت کافی را ارائه نکنند. به عنوان مثال ، دستکش لاتکس در شرایطی که خطر سوراخ شدن یا پارگی وجود دارد مفید نخواهد بود.

بهترین دستکش برای تأسیسات شما بر اساس چندین فاکتور از جمله موارد زیر است: استفاده، ضخامت، استحکام کششی، الاستیسیته و نیازهای سوراخ و مقاومت شیمیایی.

در زیر، اطلاعاتی را که برای انتخاب بهترین نوع دستکش برای هر برنامه کاربردی در مرکزتان نیاز دارید، در اختیار شما قرار می دهیم. ما ابتدا با تعریف عوامل مختلفی که هنگام انتخاب دستکش باید در نظر بگیریم ، شروع می کنیم و سپس رایج ترین انواع دستکش و همچنین مزایا و معایب آنها را مشخص می کنیم.

هنگام انتخاب دستکش چه نکاتی را باید در نظر گرفت:
دستکش در گزینه های یکبار مصرف یا قابل استفاده مجدد موجود است.

انواع مختلف دستکش یکبار مصرف وجود دارد که هرکدام متناسب با نیازهای مختلف است ، اما دو نوع اصلی دستکش یکبار مصرف وجود دارد: دستکش های عمومی و پزشکی/معاینه.

دستکش های همه منظوره
معمولاً از دستکش های عمومی برای موارد زیر استفاده می شود:

جابجایی مواد غذایی
سرایداری
سالن ها/آبگرم
خودرو
دستکش درجه پزشکی یا امتحانی
دستکش های پزشکی عبارتند از:

دستکش معاینه
دستکش جراحی
دستکش شیمی درمانی
انواع دیگر دستکش های بهداشتی
آنها استانداردهای خاصی از FDA دارند که باید آنها را رعایت کنند.

موادی که دستکش از آن ساخته شده است بر سطح حفاظت ، راحتی ، دوام و موارد دیگر تأثیر می گذارد. دستکش های یکبار مصرف یکبار مصرف هستند و فقط باید برای یک کار استفاده شوند. آنها باید بعد از هر بار استفاده دور ریخته شوند.
 
دستکش های چندبار مصرف
دستکش های چندبار مصرف ، که گاهی به عنوان صنعتی یا سنگین برچسب گذاری می شوند ، محافظت بیشتری را ارائه می دهند و احتمال پاره شدن آنها در استفاده کمتر از یکبار مصرف است. آنها همچنین محافظت بیشتری در برابر مواد شیمیایی و مواد خطرناک دارند. با این حال، آنها ضخیم تر از دستکش های یکبار مصرف هستند و انعطاف پذیری کمتری دارند و حساسیت لمس را محدود می کنند.

برای حفظ مفید بودن ، دستکش های قابل استفاده مجدد باید بعد از هر بار استفاده شسته و خشک شوند. اگر دستکش با مواد شیمیایی برای جلوگیری از آلودگی متقاطع و همچنین آسیب به کاربر استفاده شود ، مراقبت مناسب بسیار مهم است.

دستکش های قابل استفاده مجدد باید قبل از هر بار استفاده از نظر تغییر رنگ یا هرگونه علامت یا آسیب بررسی شوند. در صورت مشاهده علائم ساییدگی، باید دور انداخته شوند. در صورت آلوده شدن داخل دستکش ها در حین استفاده ، آنها را نیز باید دور انداخت.


مقررات یا الزامات خاص صنعت
صنعت خدمات غذایی


کدهای بهداشتی ایالتی و محلی ایجاب می کند که از دستکش های عمومی در عملیات خدمات غذایی استفاده شود. دستکش هایی که با غذا یا سطح تماس با غذا تماس می گیرند نیز توسط FDA از طریق مرکز ایمنی مواد غذایی و تغذیه کاربردی (CFSAN) تنظیم می شوند.

علاوه بر این ، بنیاد ملی بهداشت (NSF) یک پروتکل برای دستکش های خدمات غذایی ایجاد کرده است که با عنوان 'P155: دستکش تماس با غذا یکبار مصرف' شناخته شده است. پروتکل P155 معیارهایی را برای کیفیت محصول مانند مقاومت کششی ، نشتی ، تعیین می کند

صنعت نظافت
دستکش های مورد استفاده در صنعت سرایداری توسط FDA تنظیم نمی شود. با این حال ، مواد مختلف دستکش مقاومت شیمیایی و پارگی متفاوتی دارند.

اگر کارکنان شما به طور مرتب با مواد شیمیایی خشن کار می کنند ، مطمئن شوید که یک ماده دستکش را انتخاب کرده اید که در برابر مواد شیمیایی بسیار مقاوم است و برای شرایط پرخطر در نظر گرفته شده است.

صنعت بهداشت و درمان

در صنعت مراقبت های بهداشتی ، دستکش های پزشکی توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تنظیم می شوند زیرا تجهیزات پزشکی کلاس I رزرو شده است که نیاز به اطلاع 515 (k) پیش فروش دارد.

بر اساس دستورالعمل های FDA ، دستکش های پزشکی باید دارای معیارهای عملکردی خاصی مانند مقاومت در برابر نشت ، مقاومت در برابر پارگی و سازگاری زیستی باشند. دستکش های طبی نیز باید فاقد پودر باشند.

دستکش های یکبار مصرف باید دارای مجوز FDA باشند تا برای مراقبت از بیمار استفاده شوند.

ضخامت دستکش
ضخامت دستکش بر حسب میل اندازه گیری می شود. میلی متر معادل یک هزارم اینچ (0.001 اینچ) است. ضخامت دستکش ها معمولاً بین 2 تا 15 میلی متر است.

به طور کلی ، هرچه دستکش ضخیم تر باشد ، محافظت بیشتری را انجام می دهد ، اما افزایش ضخامت باعث کاهش حساسیت به لمس می شود و ممکن است کار را سخت تر کند. دستکش های قابل استفاده مجدد ضخیم تر بوده و محافظت بیشتری را ارائه می دهند.

استحکام کششی
استحکام کششی مقدار نیرو یا کششی است که برای شکستن دستکش لازم است. مقاومت کششی بر حسب mPa (megaPascal) اندازه گیری می شود.

هرچه رتبه mPa کمتر باشد ، احتمال پاره شدن دستکش ها بیشتر است.

دستکش های طبی باید حداقل استحکام کششی 11mPa داشته باشند.

طویل شدن
این اندازه گیری قابلیت کشش دستکش بدون پارگی یا شکستن است.

دستکش های طبی به حداقل کشیدگی 300 درصد نیاز دارند.

مقاومت شیمیایی
مواد مختلف دستکش در برابر مواد شیمیایی مختلف مقاوم هستند.

بسته به نحوه تماس با مواد شیمیایی ، دستکش می تواند از آنها در برابر مواد شیمیایی محافظت کند. دو نوع تماس شیمیایی وجود دارد: تماس اتفاقی یا تماس طولانی.

تماس اتفاقی

هنگامی که دستکش به طور تصادفی در معرض پاشش بیش از حد جزئی، ریختن یا پاشش قرار می گیرد، تماس اتفاقی تلقی می شود. اگر فکر می کنید با مواد شیمیایی یا خطرناک تماس تصادفی خواهید داشت ، یک دستکش یکبار مصرف که دارای مقاومت شیمیایی است انتخاب کنید و بلافاصله پس از تماس با ماده شیمیایی آن را دور بیندازید.

تماس گسترده
اگر شما یا کارکنانتان با مواد بسیار آلوده یا خطرناک ، دمای بالا کار می کنید ، یا دستان خود را دائما در محلول شیمیایی فرو می برید ، ایمن ترین گزینه دستکش ، دستکش های قابل استفاده مجدد خواهد بود. دستکش های قابل استفاده مجدد ضخیم تر هستند و در موقعیت های تماس طولانی محافظت بیشتری می کنند.

همیشه برای شناسایی مواد شیمیایی که دستکش تحمل می کند با سازنده دستکش مشورت کنید.

طول
طول دستکش ها از نوک انگشت تا باز شدن مچ اندازه گیری می شود. هنگامی که کارکنان در مناطق با خطر بیشتر کار می کنند، مانند فرو بردن دست ها در محلول، دستکش های بلندتر لازم است.

دستکش های پودری در مقابل دستکش های بدون پودر
انواع خاصی از دستکش های یکبار مصرف به صورت پودر یا بدون پودر موجود است.

دستکش های پودری بسیار محبوب بودند زیرا پوشیدن آنها راحت تر بود و نسبت به دستکش های بدون پودر در برابر پارگی مقاوم تر بودند. با این حال آنها کثیف تر هستند و همچنین ثابت شده است که پاتوژن ها را پخش می کنند. در نتیجه ، FDA دستکش های پودری را در ایالات متحده برای اهداف پزشکی در سال 2017 ممنوع کرد. استفاده از دستکش پودری در صنایع دیگر نیز کاهش یافته است.

در حال حاضر، رایج ترین دستکش ها بدون پودر هستند. دستکش های بدون پودر به یکی از دو روش تکمیل می شوند: کلر زنی یا پوشش پلیمری.

با کلر ، دستکش ها در گاز کلر یا محلول هیپوکلریت و اسید کلریدریک شسته می شوند و سپس شستشو داده می شوند. پوشیدن دستکش کلر راحت تر از روکش های پلیمری است.

عمر مفید
هر بستر دستکش عمر مفید خود را دارد، اما ماندگاری در نهایت به نحوه و مکان نگهداری دستکش بستگی دارد. بهترین راه برای اطمینان از بیشترین عمر دستکش های یکبار مصرف این است که مطمئن شوید در محلی تاریک و خنک نگهداری می شوند.

دستکش هایی که به طور نامناسب ذخیره می شوند یا بعد از مدت زمان ماندگاری مورد استفاده قرار می گیرند ، عملکرد آنها مانند افزایش خطر پاره شدن را کاهش می دهند. 

https://www.ebpsupply.com/blog/different-glove-types

Comments

Popular posts from this blog

Sending a specialist doctor home in Tehran with the best price and cost